این مقاله با همکاری دکتر اشرف السادات پیرونذیری در همایش کشوری دانش موضوعی- تربیتی آموزش دانش محتوا- آموزش الهیات در سال 1397 در دانشگاه فرهنگیان گیلان ارائه شده است.
چکیده
این مطالعه با هدف آسیب شناسی متن کتاب های دین و زندگی مقطع متوسطه، آسیب شناسی فرایند تدریس، چگونگی انطباق شرایط اجتماعی و موضوعات کتاب های درسی و گونه شناسی شیوه های مواجهه دانش آموزان با موضوعات دینی انجام شد. روش این تحقیق کیفی و با استفاده از اسناد موجود و مصاحبه های میدانی بوده است. جامعه آماری پژوهش را نیز مربیان درس دین و زندگی در مقطع متوسطه تشکیل دادند. پس از تحلیل داده ها، نتایج نشان از سه آسیب عمده در محتوای کتاب های درسی داشت که عبارتند از آسیب های کمیتی (حجم)، آسیب های کیفی- محتوایی، آسیب های کارکردی. همین سه آسیب منجر به بروز سه مشکل در تدریس شده که مربیان را با کمبود زمان روبرو کرد و استفاده از شیوه تدریس سنتی در مدارس غلبه پیدا نمود و در ضمن، تضاد امر اجتماعی و امر دینی نیز پدیدار گشت. آسیب های کارکردیِ محتوای کتاب به مقاومت دانش آموزان برای پذیرش مباحث دینی انجامید و آسیب های کیفی- محتوایی نیز تضاد شرایط اجتماعی و آموزه های دینی را بیشتر نمودار کرد. مجموعه این شرایط، سه شیوه مواجهه در میان دانش آموزان را پدید آورد که پذیرش در مورد موضوعات منطقی، رد و انکار در برابر موضوعات متضاد با شرایط اجتماعی و مقاومت در برابر پذیرش موضوعات استدلالی را به وجود آورد که بسیاری از معلمان این شیوه های مواجهه را با طبقه اجتماعی دانش آموزان مرتبط می دانستند.
مفاهیم کلیدی: آسیب شناسی، متن کتاب دین و زندگی، شیوه مواجهه، فرایند تدریس، دوره متوسطه
آسیب شناسی آموزش درس دین و زندگی در مدارس دوره متوسطه از نظر مربیان آموزشی
های ,آسیب ,اجتماعی ,شیوه ,موضوعات ,سه ,آسیب های ,دین و ,اجتماعی و ,شرایط اجتماعی ,و زندگی
درباره این سایت